Hyppää pääsisältöön

Saarankantti tai Villa Saara

saara.png

Aivan Vihannin keskustassa, seurakuntatalon ja paloaseman välissä, Saaranpolku 4:ssä, sijaitsee kotiseutuyhdistyksen peruskorjaama ja entisöimä punainen hirsitalo nimeltään Saarankantti tai hienommin Villa Saara. Talo on rakennettu jo 1800-1900 –lukujen taitteessa postimestari Andstenin kesähuvilaksi. Vihannin kotiseutuyhdistys osti talon v. 2009 ja on kunnostanut ja entisöinyt talon perinteitä kunnioittaen. Onhan talo suojeltu rakennus. Taloa vuokrataan yhteisöille ja yksityisille majoitus-, kokous- ja juhlakäyttöön. Talon on alakerrassa sali, kamari, tupa ja keittiö. Salissa on kunnostetut tyylihuonekalut, kamarissa viisi vuodepaikkaa ja avarassa tuvassa perinteinen leivinuuni ja pitkä pöytä penkkeineen. Keittiö on varustettu uudenaikaisilla keittiökoneilla, kuten induktioliedellä ja kiertoilma- ja mikroaaltouuneilla. Astiasto ja muut keittiövälineet on mitoitettu 20 hengelle. Yläkerrassa on pieni yksiö omalla sisäänkäynnillä. Huoneessa on kaksi vuodepaikkaa, lisäksi minikeittiö ja suihkutila pesukoneineen. Lisäksi talon varustuksiin kuuluu sauna sähkökiukaineen.

Tuvan sisustusta: vanha leivinuuni entisöitynä, pöytä ja muut kalusteet vanhan tyylin mukaisia. Matot kudottu talon vanhoista tekstiileistä
Sali: Vanhat tyylihuonekalut entisöitiin, verhot, lipastot ja matot noudattavat vanhaa perinnettä.
Kamari: Päästävedettävät sängyt ja sivustavedettävä sohva entisöitiin vanhaan malliin.
Yläkerran kamari palvelee nykyaikaisena yksiönä kaikkine mukavuuksineen.
Nykyaikainen sauna ja keittiö palvelevat tämänpäivän tarpeita.