Hyppää pääsisältöön

Vihannin kotiseutuyhdistyksen kustantama kirja Vihannin kirja II: Vihanti 450 vuotta julkaistiin 16.4.2016. Ukonkantti-kirjasto oli viimeistä paikkaa myöten täynnä. Paikalla oli myös lehdistö. Kirjan toimittajat ovat Aarne Mämmelä, Merja Honkakoski, Anja Kaartinen ja Erkki Kotila. Kirjassa on 24 kirjoittajaa. Se on sidottu koviin kansiin ja siinä on 616 sivua ja runsaasti värillisiä ja mustavalkokuvia, mm. vuosien 1767 ja 1859 kirkonkylän isojakokartat. Kirjasta selviää mm. Vihannin kirkonkylän vanhin asuinpaikka ja ensimmäinen asukas, joka asui Vihannissa jo maakirjojen alkaessa 1548, kun aikaisemmin oletettiin asukkaan tulleen vasta 1554. Kirjassa on seuraavat osat: Vihannin asuttamisen alkuajat, Vihannin kunnallinen toiminta, Vihannin kirkollinen toiminta, Vihantilainen elinkeinoelämä ja Seura-, yhdistys- ja kulttuuritoiminta. Kirjan liitteet ovat Biografiat, Vihannin kehityksen kronologia, Vihannin, Ilveskorven ja Alpuan kylien talojen haltijat Ruotsin vallan aikana, Vihannin vesi- ja tuulimyllyt sekä sotilastorpat (kartta) ja Vihantia ja vihantilaisia käsitteleviä kirjoja. Kirjassa on arvokasta ja ainutlaatuista tietoa mm. sukututkijoille. Kirjan voi käydä ostamassa paikallisista kaupoista tai kirjastosta hintaan 40 euroa.

toimittajat.JPG

Vihantikirja Kannet ISBN.jpg